algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 Toepasselijkheid algemene voorwaarden en definities
1.1 ankepanke De rechtspersoon ankepanke, gevestigd te Heerlen, en geregistreerd onder KvK-nummer 20157066. Opdrachtgever de natuurlijke of rechtspersoon die aan ankepanke opdracht heeft gegeven tot vervaardiging van zaken of tot het verrichten van diensten.

1.2 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming, inhoud en nakoming van alle tussen ankepanke en de opdrachtgever gesloten overeenkomsten. De eventuele algemene (inkoop-)voorwaarden van de opdrachtgever kunnen slechts van toepassing zijn indien dit uitdrukkelijk is overeengekomen.

1.3 In het geval de opdrachtgever eenzelfde opdracht tegelijkertijd aan meerdere ontwerpers/ontwerp bureaus wenst te verstrekken, dan dient ankepanke hiervan op de hoogte te worden gesteld. De opdrachtgever deelt hierbij ook mede welke ontwerper of welk ontwerp bureau diezelfde opdracht is verstrekt.

ARTIKEL 2 Offertes en aanbiedingen
2.1 Alle mondelinge en schriftelijke aanbiedingen, alsmede de daarmee samenhangende prijsopgaven van ankepanke, zijn vrijblijvend en gelden maximaal gedurende dertig dagen. Mondelinge afspraken binden ankepanke slechts na een bevestiging per email of per brief. Ook een afgesproken wijziging in de oorspronkelijke opdracht geldt pas na een bevestiging per email of per brief.

2.2 De prijsopgaven gelden uitsluitend voor de werkzaamheden en specificaties genoemd in de aanbieding en kunnen altijd gewijzigd worden door een onvoorziene verandering in de werkzaamheden, door een wijziging van de opdracht of door stijging van de kosten van materialen of diensten die voor de uitvoering van de overeenkomst nodig zijn.

2.3 Het uitbrengen van een offerte verplicht ankepanke niet tot het sluiten van een overeenkomst met de opdrachtgever.

2.4 Alle in de offerte genoemde bedragen zijn exclusief het voor ankepanke wettelijk geldende BTW tarief, en andere door de overheid opgelegde heffingen, voor de te vervaardigen zaken en te verrichten diensten.

ARTIKEL 3 Totstandkoming overeenkomst
3.1 Aanbiedingen van ankepanke kunnen slechts zonder afwijking worden aanvaard. Wijzigingen in de opdracht, en wijzigingen in de aanbieding, dienen door ankepanke schriftelijk te worden bevestigd.

3.2 Door instemming door de opdrachtgever met de aanbieding van ankepanke komt de overeenkomst tot stand overeenkomstig de aanbieding. De opdrachtgever stemt in per email of per brief. ankepanke zal na totstandkoming van de overeenkomst starten met de nakoming hiervan.

ARTIKEL 4 Nakoming overeenkomst
4.1 ankepanke zal de overeenkomst zorgvuldig nakomen en voor zover mogelijk de belangen van de opdrachtgever naar beste weten behartigen. Indien noodzakelijk, en overeengekomen, zal ankepanke de opdrachtgever op de hoogte houden van de voortgang van de werkzaamheden in het kader van het nakomen van de overeenkomst.

4.2 De opdrachtgever zal al datgene doen dat redelijkerwijs noodzakelijk of wenselijk is om een tijdige en juiste levering door ankepanke mogelijk te maken. In het bijzonder zal de opdrachtgever volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens of materialen verstrekken indien ankepanke hierom heeft verzocht. De opdrachtgever informeert ankepanke verder over feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn in verband met de nakoming van de overeenkomst. De verantwoordelijkheid voor de opname van gegevens of materialen die door de opdrachtgever zijn verstrekt voor de uitvoering van de overeenkomst berust te allen tijde bij de opdrachtgever.

4.3 ankepanke draagt zorg voor een zorgvuldige opslag van de van opdrachtgever afkomstige informatie en/of zaken. Het risico van beschadiging of teloorgang van opgeslagen informatie en/of zaken is voor de opdrachtgever. Het risico van beschadiging en/of teloorgang van genoemde informatie of zaken tijdens het vervoer of verzending hiervan is eveneens voor de opdrachtgever.

4.4 Voordat tot productie, verveelvoudiging, openbaarmaking wordt overgegaan en/of de overeenkomst op enige andere wijze definitief wordt nagekomen, zal ankepanke de opdrachtgever in de gelegenheid stellen om de laatste ontwerpen en/of modellen te controleren en goed te keuren. ankepanke kan de opdrachtgever verzoeken om de goedkeuring per brief of per email te bevestigen.

4.5 Indien ankepanke bij het nakomen van de overeenkomst, volgens afspraak met de opdrachtgever, goederen en/of diensten van derden betrekt, waarna de goederen of diensten worden door geleverd aan de opdrachtgever, dan zullen de bepalingen uit de algemene voorwaarden van de derde gelden jegens de opdrachtgever. Het betrekken van goederen en/ of diensten van derden is voor rekening en risico van de opdrachtgever.

4.6 ankepanke zal aangeven binnen welke termijn een ontwerp en/of model ter goedkeuring wordt overgelegd. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, heeft de aangegeven termijn slechts een indicatieve strekking en bindt ankepanke niet. Na goedkeuring zal een nieuwe termijn worden aangegeven voor het definitief nakomen van de overeenkomst. ankepanke is hierbij niet eerder in verzuim dan nadat de opdrachtgever per aangetekend schrijven een ingebrekestelling heeft gestuurd en binnen de in die ingebrekestelling genoemde termijn de nakoming van de overeenkomst uitblijft. De in de ingebrekestelling genoemde termijn dient redelijk te zijn.

4.7 Het uitvoeren van testen, het aanvragen van vergunningen en het beoordelen of de instructies van de opdrachtgever voldoen aan de wettelijke normen behoren niet tot de taak van ankepanke. Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever dat de opdracht voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving.

4.8 Meerwerk en eventuele nadere mondelinge afspraken, in aanvulling op en ter uitvoering van de overeenkomst, dienen afzonderlijk bevestigd te worden door ankepanke. De kosten voor dit meerwerk en deze afspraken zullen afzonderlijk worden berekend. Onder meerwerk worden tevens begrepen de extra werkzaamheden of kosten die (al dan niet door in te schakelen derden) moeten worden gemaakt vanwege onduidelijke en/of ondeugdelijke informatie en/of zaken die door de opdrachtgever zijn verstrekt ter uitvoering van de overeenkomst. Als ankepanke van oordeel is dat aanvullende werkzaamheden nodig zijn, en hierover wordt geen overeenstemming bereikt, dan kan de overeenkomst worden ontbonden, waarbij de reeds gemaakte kosten in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.

4.9 De levering van te vervaardigen zaken en/of de te verrichten diensten zal plaatsvinden op een overeengekomen plaats. ankepanke kan niet worden verplicht tot het in gedeelten leveren van de vervaardigde zaken. De opdrachtgever zal volledige medewerking moeten verlenen bij het leveren van de vervaardigde zaken en/of de te verrichten diensten. Iedere levering vindt plaats onder voorbehoud van eigendom totdat de opdrachtgever de overeenkomst heeft voldaan. Het risico van beschadiging en/of teloorgang van zaken tijdens het vervoer of (elektronische) verzending ten behoeve van de levering is voor de opdrachtgever.

4.10 De opdrachtgever is gehouden met bekwame spoed, doch uiterlijk binnen tien dagen na levering, te onderzoeken of de overeenkomst deugdelijk is nagekomen. Indien de opdrachtgever het tegendeel blijkt, dan stelt de opdrachtgever ankepanke schriftelijk en gemotiveerd hiervan op de hoogte, binnen de genoemde termijn van tien dagen.

4.11 Na het nakomen van de overeenkomst is ankepanke niet gehouden tot opslag van gebruikte materialen, gebruikte informatie en/of geleverde zaken.

ARTIKEL 5 Opzegging en ontbinding van de overeenkomst
5.1 Als de opdrachtgever de overeenkomst opzegt voordat ankepanke is begonnen met uitvoering hiervan, dan is de opdrachtgever een schadevergoeding verschuldigd. Onder de schadevergoeding wordt begrepen het geleden verlies, de gederfde winst en/of het overeengekomen honorarium, en in ieder geval de kosten die ter voorbereiding van de nakoming van de overeenkomst zijn gemaakt, waaronder de reeds ingekochte materialen en ingeroepen diensten.

5.2 Indien de overeenkomst wordt ontbonden door ankepanke in verband met een toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst door de opdrachtgever, dan dient de opdrachtgever, naast een schadevergoeding, hierboven geformuleerd, de tot de tekortkoming reeds gemaakte kosten te vergoeden. Een gedraging van de opdrachtgever op grond waarvan niet meer gevergd kan worden dat ankepanke de overeenkomst nakomt, wordt in dit kader mede beschouwd als een toerekenbare tekortkoming.

ARTIKEL 6 Rechten van intellectuele eigendom en eigendomsrechten
6.1 Alle uit de opdracht voortkomende rechten van intellectuele eigendom, waaronder mede begrepen het octrooirecht, het modelrecht en het auteursrecht, komen toe aan ankepanke. Dit kan slechts anders zijn indien overdracht van een dergelijk recht uitdrukkelijk is overeengekomen met de opdrachtgever. Indien het recht uitsluitend kan worden verkregen door depot of registratie, dan is alleen ankepanke hiertoe bevoegd.

6.2 Het uitvoeren van onderzoek naar merkrechten, modelrechten en/of auteursrechten, dan wel andere rechten van intellectuele eigendom, van derden, maakt geen deel uit van de dienstverlening door ankepanke. Terzake het gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal van derden in de nakoming van de overeenkomst, is de opdrachtgever verantwoordelijk voor het verwerven van een licentie hiervoor. Zolang twijfel bestaat over de verworven licentie is ankepanke gerechtigd de nakoming van de overeenkomst op te schorten.

6.3 Indien is overeengekomen dat derden betrokken zullen zijn bij een wijziging of uitwerking van het ontwerp, dan zal de opdrachtgever deze derden verplichten om bij publiciteit rondom (een uitwerking van) het ontwerp de bijdrage van ankepanke duidelijk vermelden.

6.4 ankepanke is gerechtigd om het ontwerp te signeren en/of diens naam te (laten) vermelden op het (definitieve) ontwerp (al dan niet in een colofon bij de publicatie). Tevens is ankepanke gerechtigd een hyperlink naar de eigen website te (laten) plaatsen. De wijze waarop de vermelding plaatsvindt kan in onderling overleg worden vastgesteld.

6.5 De in het kader van de overeenkomst door ankepanke tot stand gebrachte tekeningen, ontwerpen, modellen en andere materialen en/of (elektronische) (bron)bestanden, blijven eigendom van ankepanke, ongeacht of deze door de opdrachtgever beheerd worden. Genoemde zaken, dan wel foto's en/of ander beeldmateriaal van geleverde zaken en/of diensten, kunnen door ankepanke worden gebruikt voor eigen promotie en worden opgenomen in het portfolio.

6.6 Nadat de opdrachtgever heeft voldaan aan zijn verplichtingen ingevolge de overeenkomst, verkrijgt de opdrachtgever een exclusieve en niet-overdraagbare licentie tot het gebruik van het (grafische) ontwerp.

ARTIKEL 7 Honorarium en betaling
7.1 ankepanke is gerechtigd de overeengekomen prijs te verhogen wanneer na het sluiten van de overeenkomst één of meerdere van de volgende (onvoorziene) omstandigheden zich voordoet of voordoen: stijging van de kosten van (bron)materialen of diensten die nodig zijn voor het nakomen van de overeenkomst, nieuwe en/of verhoging van reeds bestaande overheidsheffingen, of omstandigheden die hiermee vergelijkbaar zijn.

7.2 Indien geen prijs is overeengekomen voor de door ankepanke verrichte of nog te verrichten werkzaamheden, bijvoorbeeld in het kader van meerwerk, dan zal alsnog een redelijke prijs worden overeengekomen op basis van de uurtarieven van ankepanke en de bijkomende kosten.

7.3 De overeengekomen prijs kan door ankepanke in redelijkheid worden verhoogd indien de opdrachtgever specificaties wijzigt in de oorspronkelijk tot stand gekomen overeenkomst. ankepanke zal aan de wijziging van de specificaties meewerken voor zover dit in redelijkheid kan worden gevergd en indien de te verrichten prestatie niet wezenlijk afwijkt van de oorspronkelijk overeengekomen opdracht.

7.4 De betaling moet plaatsvinden binnen veertien dagen na factuurdatum. Als na het verstrijken van die termijn geen (volledige) betaling is ontvangen, dan is de opdrachtgever zonder ingebrekestelling in verzuim en is de wettelijke rente verschuldigd vanaf veertien dagen na de factuurdatum. ankepanke is gerechtigd om een twaalfde deel van de rente in rekening te brengen over elke maand, of gedeelte daarvan, waarin de opdrachtgever in verzuim is te betalen. De incassokosten, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, waaronder mede begrepen de kosten voor advocaten, deurwaarders en incassobureaus, zijn voor rekening van de opdrachtgever.

7.5 Bij een overeengekomen levering in gedeelten is ankepanke gerechtigd om, naast betaling van dit gedeelte, tevens de betaling te vragen van gemaakte kosten ten behoeve van de gehele levering. Verder heeft ankepanke het recht om het honorarium maandelijks in rekening te brengen voor verrichte werkzaamheden en gemaakte kosten voor de uitvoering van de overeenkomst.

7.6 ankepanke kan twintig procent van de overeengekomen prijs direct na het tot stand komen van de overeenkomst in rekening brengen als aanbetaling. Het restant van de overeengekomen prijs zal in dat geval op een ander moment, gedurende de looptijd dan wel kort na voltooiing van de overeenkomst, in rekening worden gebracht.

7.7 Betaling dient plaats te vinden zonder verrekening, recht op korting of opschorting.

7.8 Bij het niet (geheel) nakomen van de betalingsverplichting door de opdrachtgever, is ankepanke gerechtigd de nakoming van de overeenkomst op te schorten tot het moment waarop deze betalingsverplichting alsnog (geheel) is nagekomen. In dat geval is het opdrachtgever niet toegestaan om eventueel reeds ter beschikking gestelde ontwerpen en/of modellen te gebruiken. De licentie vervalt bij een niet (gehele) nakoming van de betalingsverplichting.

7.9 Als door het verstrekken van onvolledige en/of onjuiste informatie en/of zaken door de opdrachtgever, dan wel door het niet tijdig verstrekken van informatie en/of zaken door de opdrachtgever, extra kosten worden gemaakt terzake de nakoming van de overeenkomst, dan zijn die kosten voor rekening van de opdrachtgever. ankepanke zal die kosten afzonderlijk berekenen en factureren.

ARTIKEL 8 Aansprakelijkheid
8.1 Tekortkomingen van ankepanke in de nakoming van de overeenkomst kunnen haar niet worden toegerekend indien deze niet te wijten zijn aan haar schuld en niet krachtens de wet, de overeenkomst of de in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt.

8.2 De aansprakelijk van ankepanke uit hoofde van de overeenkomst is beperkt tot een zodanig bedrag als naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid in verhouding staat tot de overeengekomen prijs, echter de aansprakelijkheid is niet hoger dan de overeengekomen prijs in de overeenkomst. Dit laatste kan slechts anders zijn indien sprake is van opzet of grove schuld.

8.3 Elke aansprakelijkheid vervalt in ieder geval na één jaar na nakoming van de overeenkomst.

8.4 ankepanke is niet aansprakelijk voor de gevolgen van onjuistheden en/of onvolledigheden van informatie, gegevens en/of zaken die door de opdrachtgever zijn verstrekt.

8.5 ankepanke is niet aansprakelijk voor onjuistheden en/of onvolledigheden in de te leveren zaken en/of te verrichten diensten indien de opdrachtgever goedkeuring heeft gegeven, dan wel in de gelegenheid is gesteld een controle te doen en heeft aangegeven hiervan geen gebruik te willen maken, aan het laatste ontwerp of proef alvorens tot productie, verveelvoudiging of openbaarmaking is overgegaan.

8.6 ankepanke is niet aansprakelijk voor onjuistheden en/of onvolledigheden in de nakoming van de overeenkomst, dan wel voor schade als gevolg van de nakoming van de overeenkomst, voor zover deze te wijten zijn aan derden die volgens afspraak met de opdrachtgever zijn ingeschakeld. Tevens is ankepanke niet aansprakelijk voor gebreken in offertes van derden en/of overschrijdingen van prijsopgaven van derden.

8.7 ankepanke is niet aansprakelijk voor schade aan, of tenietgaan van, materialen van derden die ten behoeve van de nakoming van de overeenkomst zijn gehuurd of anderszins in bruikleen zijn verkregen van derden. De opdrachtgever is aansprakelijk voor onder meer verlies van, diefstal van of schade aan zaken van ankepanke of van derden die zijn gemaakt, gehuurd, aangekocht of gebruikt voor de nakoming van de overeenkomst.

8.8 ankepanke is niet aansprakelijk voor schade aan geleverde zaken na ingebruikname daarvan door de opdrachtgever en/of schade aan anderen voortvloeiend uit de toepassing of het gebruik van het resultaat van de nakoming van de overeenkomst of de bij die nakoming ingeschakelde derden. Tevens is ankepanke niet aansprakelijk voor schade in de vorm van omzetderving of verminderde goodwill in (het bedrijf of beroep van) opdrachtgever.

8.9 ankepanke is niet aansprakelijk voor aanspraken van anderen tot rechten van intellectuele eigendom op de door de opdrachtgever verstrekte materialen of gegevens die bij de nakoming van de overeenkomst worden gebruikt.

ARTIKEL 9 Slotbepalingen
9.1 De overeenkomst tussen de opdrachtgever en ankepanke is niet overdraagbaar behoudens overdracht van de gehele onderneming van opdrachtgever.

9.2 ankepanke en opdrachtgever zijn over en weer gehouden de feiten en omstandigheden, die in het kader van de overeenkomst ter kennis zijn gekomen, vertrouwelijk te behandelen. Eventuele derden, die bij de nakoming van de overeenkomst worden betrokken, worden aan eenzelfde vertrouwelijke behandeling gebonden.

9.3 Op de overeenkomst tussen ankepanke en opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing. De bevoegde rechter in geschillen over de overeenkomst is de rechter in het arrondissement waar ankepanke is gevestigd.